Akademiet for Talentfulde Unge

Et sted for de fagligt dygtige elever med interesse for en akademisk uddannelse.

Holstebro Gymnasium og HF sender hvert år et antal elever til Akademiet for Talentfulde Unge (ATU).

I Herning og Aarhus mødes de med udvalgte elever fra de andre gymnasier i Region Midtjylland. Akademiet for Talentfulde Unge har til formål at inspirere og udfordre eleverne fagligt.

Hvem?

Tilbuddet retter sig mod de elever, som har mod på og overskud til ekstra udfordringer inden for det akademiske område. Akademiet introducerer til akademiske uddannelser inden for et bredt felt og forventer også, at deltagerne er fagligt stærke inden for og interesserede i hele det akademiske felt.  Eleverne indstilles af skolen i midten af 1g og færdiggør forløbet på Akademiet for Talentfulde Unge i midten af 3g. Deltagerne følger Akademiets program sideløbende med deres gymnasieforløb.

Hvad?

Akademiet for Talentfulde Unge sammensætter i samarbejde med Aarhus Universitet samt større private virksomheder et to-årigt forløb. Eleverne skal deltage i workshops, seminarer og forelæsninger inden for det naturvidenskabelige, det humanistiske og det samfundsvidenskabelige område. Derudover er de på virksomhedsbesøg på virksomheder, som benytter akademisk uddannet arbejdskraft.

Akademiet for Talentfulde Unge har et ønske om, at deltagerne skaber et socialt netværk med ligesindede. Derfor tilbydes deltagerne blandt andet en summercamp i sommerferien, igen med både fagligt og socialt indhold.

Hvordan?

For at blive optaget skal eleven først indstilles af skolens rektor og herefter skrive en kort motiveret ansøgning til Akademiet for Talentfulde Unge. Ansøgningsskema kan hentes her. Ansøgningsskemaet sendes til mv@hogym.dk senest 21/11 2016 kl. 15.00.

Få mere information på

www.midt.ungetalenter.dk